Wednesday 24 August 2016

TRANSLASI

TRANSLASI
     Seperti yang dikatakan sebelum ini, translasi ialah suatu  jenis penjelmaan yang memindahkan semua titik pada suatu  satah mengikut suatu garis pada satah itu. Di bawah suatu  translasi, semua titik pada satah digerakkan pada arah yang  sama dan dengan jarak yan sama.
Segitiga P’Q’R’ ialah imeg bagi segitiga PQR di bawah  satu translasi dan setiap titik P, Q dan R digerakkan pada  arah yang sama dan dengan jarak yang sama. Bentuk, saiz dan  orientasi bentuk objek tidak berubah selepas translasi.
Translasi boleh dihuraikan dengan menyatakan arah dan  jarak objek itu digerakkan ataupun dengan menggunakan  bentuk , dimana k dan m masing-masing ialah jarak objek  itu digerakkan selari dengan paksi-x dan paksi-y
Jika satu titik P(x,y) bergerak di bawah translasi ,  maka imeg bagi titik P(x,y) ialah P’(x+k,y+m), iaitu  translasi  menambahkan koordinat-x bagi titik P sebanyak  k unit dan koordinat-y sebanyak m unit.

 Berikut adalah contoh soalan dan cara penyelesaiannya.


 CONTOH SOALAN :
 Tulis koordinat-koordinat imej bagi titik P(-3,7) di bawah  translasi .
 PENELESAIAN:
 Koordinat-x bagi titik imej P’=-3+5=2
 Koordinat-y bagi titik imej P’=7+(-2)=5
 koordinat bagi titik imej P’(2,5)


 PRAKTIS
1.  Huraikan translasi yang digunakan untuk memindah titik P ke  titik P’ dalam setiap gambar rajah di bawah dalam bentuk  ayat dan bentuk   



(a)




(b)
2. Tulis koordinat-koordinat imej bagi setiap titik yang berikut  di bawah translasi (-2 5).

1(a) T(4,2)  (b) U(1,-3)   (c) V(-3,3)  (d) W(2,-7)



7 comments: