Sunday 21 August 2016

PENJELMAAN (TRANSFORMATIONS)

APA ITU PENJELMAAN ??

          Apakah penjelmaan? Penjelmaan dalam Bahasa Inggeris adalah “Transformations”. Penjelmaan merupakan suatu pergerakkan titik atau bentuk dari tempat asal ke suatu tempat yang baru.
          Dalam rajah di atas, segitiga PQR dijelmakan kepada segitiga P’Q’R’ melalui jarak 5 unit ke kanan secara mengufuk.
 Dalam bab ini,  kita akan mempelajari tentang:
         (i)  Translasi (Translation) – Suatu jenis penjelmaan yang memindahkan semua titik pada suatu satah mengikut suatu garis pada satah terseut.
               (ii) Pantulan (Reflection) – Suatu penjelmaan yang menterbalikkan semua titik dI suatu satah pada suatu garis yang dikenalikan sebagai paksi pantulan
             (iii)  Putaran (Rotation) – Suatu penjelmaan yang memusingkan semua titik di suatu satah pada suatu titik melalui suatu sudut dan pada arah tertentu. Titik tersebut dikenali sebagai pusat putaran dan sudutnya sebagai sudut putaran.
                (iv)  Isometri (Isometry) – Suatu penjelmaan yang tidak mengubah ukuran panjang. Gabungan dua atau lebih penjelmaan antara translasi, pantulan dan putaran adalah juga suatu isometri.
Sampailah sini pengenalan bagi pengenalan untuk penjelmaan. Konteks yang seterusnya akan menjelaskan tentang penjelmaan translasi.
Sekian, selamat malam~

8 comments: